Kleur: Kleurrijk
Stijl: Lyrisch abstract
Techniek: Olie en wastechniek op papier
Antoon Marstboom is een Antwerpse kunstschilder, beeldhouwer, ontwerper en leraar-professor aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen.
Beeldhouwkunst is zijn eerste grote roeping en daarom schrijft hij zich vanaf 1919 in aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. Vanaf 1925 volgt hij schilderlessen aan de Gemeentelijke Academie van Berchem en behaalt er de prijs van uitmuntendheid. In 1928 vervolledigt hij zijn scholing als schilder in het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen onder leiding van Albert Ciamberlani en Isidore Opsomer.
De jonge Marstboom staat onder de invloed van het impressionisme en zijn leermesters. De schildershand is los en schetsmatig. De klassieke thema’s genieten zijn voorkeur: naakten in de natuur, het landschap, het stilleven, het stadsgezicht en zijn Antwerpse leefomgeving. In de jaren ’40 heeft Marstboom meer aandacht voor subtiele kleuren. Hij zoekt de Kempen op en vindt er de subtiele de werking van licht en schaduw. Vanaf de jaren ’50 raakt hij in de ban van het kubisme en verlaat stilaan de klassiek-figuratieve onderwerpen. De weg voor een eigen abstracte vormentaal ligt open. De levendige Antwerpse haven met haar schepen vormt het uitgangspunt voor een unieke abstractie. De zwarte schaduwen van onder meer masten en netten lijken de ruggengraat van zijn werk te vormen. Hij hanteert nu ook de techniek van de ‘wasschildering’, naast het ‘olie op doek’. In zijn laatste levensjaren evolueert zijn abstracte stijl naar minimalisme – steeds herkenbaar en uniek.
Door zijn vroegtijdige dood verliest Antwerpen in 1960 abrupt een abstracte grootmeester in volle artistieke ontwikkeling.
Werken van Antoon Marstboom zijn onder meer terug te vinden in de collecties het Museum voor Schone Kunsten (Brussel).