Kleur: Zwart-wit
Stijl: Modernisme, avant-garde
Techniek: Gemengde techniek
Stanislas Jasinksi is een vooraanstaand modernistisch architect en avant-gardist in België. In 1918 gaat Jasinski aan de slag bij de redactie van het tijdschrift “7 Arts”. “7 Arts” is een avant-gardetijdschrift dat deel uitmaakt van het progressieve culturele netwerk in Europa. De redacteurs bepleiten een door de rede geleide vernieuwing van de kunsten. Op de redactie maakt hij kennis met de gebroeders Bourgeois en met de schilder Pierre-Louis Flouquet.
In 1923 ontmoet hij in Parijs Marcel-Louis Baugniet en Roger Van Gindertael. Hij maakt ook kennis met architect Mallet-Stevens en Le Corbusier, die net “Vers une architecture” had gepubliceerd. Vooral het “Plan Voisin” (1924) van Le Corbusier inspireert de jonge Jasinski. Zijn voorstel uit de jaren ’30 om drie kruisvormige kantoortorens van dertig verdiepingen naast het Brussels Beursgebouw in te planten,verwijst duidelijk naar de Parijse plannen van Le Corbusier.
Vanaf 1940 geeft Jasinski vorm aan het “Cité Mondiale” dat op de Antwerpse Linkeroever moet worden gerealiseerd. Het concept ademt een grandeur van een moderne kosmopoliet met internationale instellingen uit. Een trechtervormige constructie van 116 meter hoog neemt een centrale plaats in. Dit is het ‘Mundaneum’, waar het visionaire levenswerk van Paul Otlet en Henri La Fontaine definitief haar onderdak zal vinden. In het Mundaneum zal het Universeel bibliografisch repertorium, dat alle kennis van over de gehele wereld bundelde, raadpleegbaar zijn.
Jasinski is ook een uitstekend schilder en tekenaar. Zijn composities zijn schatplichtig aan het Belgische Modernisme, zoals Pierre-Louis Flouquet, Jules Schmalzigaug, Marcel-Louis Baugniet of Jozef Peeters, en verraden het visionaire streven van de avant-gardist. Abstractie, lijnenspel en symboliek geven uiting aan zijn eindeloos geloof in een progressieve vooruitgang van het mens-zijn in al zijn facetten (kunsten, geloof, wetenschap).