Kleur: Kleurrijk
Stijl: Lyrisch abstract
Techniek: Gemengde techniek
Pseudoniem van Jean Émile Van Gindertael.
Deze schilder, tekenaar, collagist, auteur en kunstcriticus is in 1906 geboren in Sint-Joost-ten-Noode. Hij is de broer van de 7 jaar oudere Roger Van Gindertael.
Hij krijgt les aan de Academie van Sint-Joost-ten-Node en Brussel bij de bekende schilder Constant Montald. Van 1921 tot 1931 was hij onderdirecteur van de avant-garde galerie Le Centaure in Brussel.
Zijn rijk en gevarieerd oeuvre wordt getekend door alle belangrijke Belgische kunststromingen sinds de Tweede Wereldoorlog.
Als schilder is hij gedurende de jaren ‘30 beïnvloed door Vlaams expressionisme van de Latemse school en Edgard Tytgat, aan wie hij ook een biografie wijdt.
In de jaren ’40 is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Jeune Peinture Belge. Vanaf 1948 legt hij zich toe op de abstractie. Zijn gevoelige abstracte vormgeving vertoont een emotionele met mens, vorm en natuur. In 1952 is hij met onder meer Jo Delahaut medeoprichter van de toonaangevende groep “Art Abstrait”. De abstracte werken van Jean Milo in deze periode kunnen een geometrisch experiment worden genoemd.
Na een kort in reis in zwart Afrika raakt Jean Milo definitief in de ban van de lyrische vormgeving. Zijn lyrisch abstracte werken worden een ode aan de natuur. Organisch in compositie en subtiel zacht in kleurvoering. Een lichtvoetig en ritmische lijnenspel accenturen met zachte toetsen de lyrische compositie.
Binnen dezelfde lyrische filosofie creëerde hij in de jaren ’60 tevens een aantal fotocollages en experimenteerde hij met materieschilderijen.
Werken van Jean Milo zijn terug te vinden In de Musea voor Schone Kunsten in Antwerpen en Brussel, het Gemeentelijk Museum van Elsene, het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) in Gent, het Mu.zee in Oostende en de Verbeke Foundation in Kemzeke.