Kleur: Sober
Stijl: Nieuwe figuratie
Techniek: Pentekening in oost-indische inkt
Beeldhouwer, schilder, tekenaar en muzikant Paul Van Gysegem volgt aanvankelijk schilderkunst aan de Academie van Gent. Later kiest hij in het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen voor beeldhouwkunst.
Zijn vroegste werken dateren van midden de jaren vijftig en bestaan uit aan elkaar gelaste losse onderdelen en buizen, waardoor robotachtige wezens lijken te ontstaan. In 1959 wint hij al de Prijs voor Beeldhouwkunst van de Provincie Oost-Vlaanderen. In jaren ’60 evolueert hij lyrische abstractie naar een nieuwe humantaire figuratieve kunst.Zijn werken getuigen van een sociale bewogenheid. In de jaren ’80 overheersen mythologie en gevleugelde personages, die in bronzen beelden en tekeningen in Oost-Indische inkt worden uitgebeeld.
Paul Van Gysegem hanteert steeds een zuinige artistieke taal. Pentekeningen bestaan uit zorgvuldig geplaatste lijnvariaties en schilderijen zijn schakeringen van enkele kleurvlakken. In zijn beelden ontdekt de toeschouwer een ruwheid dat bestaat uit ringetjes, staafjes, lasnaden vlakken. Soms verschijnt in de verscheurde materie en het schroot een menselijke figuur, die existentiële spanningen en emoties als vervreemding, oerkracht, verdrukking, vergankelijkheid, herrijzenis of bevrijding oproepen. Deze spanningen komen tot uiting in de basiscompositie van gekozen contrasten, zoals vlak-ruw, verticaal-horizontaal, abstract-figuratief, barok-sober... Het zijn schijnbare tegenstellingen die elkaar steunen. De werken van Paul Van Gysegem vertellen ons het herkenbare verhaal van de overmoedige mens en zijn ijdele zoeken naar eeuwigheid. Het is een zoeken dat gedoemd is te falen en zich niet kan meten met de goddelijkheid. Mythologie en Goden zijn een terugkerend thema.
Als docent aan de Gentse Academie inspireert hij nog steeds een hele generatie hedendaagse beeldhouwers.
Kunstwerken van Paul Van Gysegem zijn terug te vinden in Museum voor Schone Kunsten te Gent, in het museum Dhondt-Dhaenens in Deurle en het Middelheim in Antwerpen. Iconisch is zondermeer het beeld van Schelde en Lei op het Maria Hendrikaplein aan het Sint-Pietersstation in Gent.