Kleur: Zwart-wit
Stijl: Lyrisch abstract
Techniek: Houtskool op papier
Maurice Boel is een Oostendse schilder en ontwerper van tapijten.
Hij geniet zijn opleiding aan de Academie te Brussel van onder meer Alfred Bastien. De jonge Boel is sterk beïnvloed door Constant Permeke en kiest in de jaren ’30 en ‘40 voor de expressionistische stijl. Zijn eerste tentoonstellingen in Oostende konden op veel bijval rekenen van de Oostendse grootmeester James Ensor.
Vanaf 1950 studeert hij aan de Vrije Academie ‘Grande Chaumière’ in Parijs. Deze Parijse periode werkt inspirerend en zorgt voor een stijlbreuk in zijn werk. Zoals bij vele generatiegenoten ruimt het figuratieve stilaan plaats voor een geometrische en lyrische abstractie. Zijn eerste abstracte werken getuigen van zijn zoektocht in deze nieuwe vormentaal en vinden ook hun weg op prestigieuze tentoonstellingen (A.P.I.A.W.) tentoongesteld. Vele tentoonstellingen volgen elkaar in snel tempo op.
In de jaren ’50 overheersen eerst de strakke en verticale lijnen in een helder en contrasterend kleurenpalet. Naar het einde van de jaren ’50 is de stijl minder streng geometrisch. Zwarte lijnen op een gouden of bronzen achtergrond met contrasterende kleuren in onder meer blauw, rood, wit of groen kenmerken nu zijn unieke stijl.
In de jaren ’60 kiest hij voor een meer lyrische abstractie. Is het toeval dat de poëtische vormen en lijnen ons zo aan het Oostendse strand en de Noordzee doen denken? In zijn latere werken primeert een subtiel kleurenspel, dat een intimistische sfeer creëert.
Werken van Maurice Boel zijn onder meer terug te vinden in de collecties van Belfius, Mu.Zee en het Museum voor Schone Kunsten (Brussel).