Kleur: Sober
Stijl: Geometrisch abstract
Techniek: Gemengde techniek op papier
Deze Duitse schilder, graficus, aquarellist en tapijtontwerper vertoeft tijdens de jaren ’50 en ’60 vaak in de Belgische kunstkringen. Hij krijgt zijn artistieke opleiding aan de Folkwangschule in Essen tussen 1919 en 1922. Later volgt hij les aan het Instituut van Berlijn (1923). Hij specialiseert zich in wandschilderingen, boekillustraties en ontwerpen van affiches.
De artistiek loopbaan van Kurt Lewy vangt aan in het turbulent Duitsland van de jaren ’30. Hij debuteert in een expressionistische stijl, maakt email en geeft les de Folkwangschule in Essen. In 1935 vlucht hij naar België en wordt tijdens de Duitse bezetting gevangen genomen.
Na de Wereldoorlog vestigt hij zich definitief in Brussel en verwerft hij de Belgische nationaliteit. Als kunstenaar breekt hij in 1952 met de figuratieve kunst. De werken zijn geometrisch van aard. In deze periode neemt hij ook deel aan de toonaangevende groep “Art Abstrait” met onder meer Jo Delahaut en Georges Collignon.
In abstracte werken van Kurt Lewy lijken de geometrische vormen gefragmenteerd en in nieuw verband te worden geassembleerd. De levendige kleuren creëren subtiele contrasten en herhalen zich in subtiele nuances. Vorm en kleur houden elkaar op een beheerste manier in evenwicht.
In 1959 ontwerpt hij de glasramen en het email voor de synagoge van Essen.
Werken van Kurt Lewy zijn terug te vinden in het Museum voor Schone Kunsten in Brussel, het Gemeentelijk Museum van Elsen en het Mu.zee in Oostende