Kleur: Kleurrijk
Stijl: Lyrisch abstract
Techniek: Aqurel en collage
Deze schilderes, tekenares en grafisch toegepaste kunstenares van Oekraïense origine studeerde aan de tekenschool van Tatjana Sukhotina-Tolstaya in Moskou en de studio's van Konstantin Juon en Vladimir Favorsky in de jaren ’20. In 1925 verlaat ze de Sovjetunie en volgt ze tussen 1926 en 1931 les aan Academie van Beeldende Kunsten in Sofia.
In 1932 komt ze aan in Brussel en volgt les in de Academie van Ter Kameren in Brussel (1932- 46) bij Joris Minne. In België leerde ze de Antwerpse kunstenaar en haar toekomstige echtgenoot Bill Orix - pseudoniem van Guillaume Hoorickx - kennen. Samen wijken ze uit naar Frankrijk. In Parijs vertoeft ze in de kringen van Michel Seuphor en groepen zoals “Espaces” en "Réalités Nouvelles”.
Al heel vroeg in de vroege jaren ’50 toont Anna Staritisky een belangstelling voor de abstracte schilderkunst. Ze introduceert teksten, letters, maar ook collages van papier, bladeren en stenen in haar schilderijen en groeit uit tot een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de tweede generatie van abstracte kunst.
Vanaf de jaren ‘60 richt ze zich op de toegepaste en grafische kunst en gedrukte media met handgemaakte boeken.
De werken van Anna Staristky zijn wereldwijd tentoongesteld. Bekende tentoonstellingen zijn onder meer 50 Jaar Abstracte kunst (Parijs, 1957), Russische kunstenaars van de Parijse School (Parijs 1961), De Russische Kijk (Heidelberg 1974), Russische Visie (Rome 1987) en Kunstenaars uit Oost-Europa (SMAK Gent 1990).
Werken van Anna Staritsky zijn terug te vinden in diverse publiek collecties, zoals het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) te Gent.